Social Bookmarking (labeling artikelen)
Wat is social bookmarking?
Social Bookmarking is de term voor alle websites waarop het mogelijk is om zelf een overzicht van uw favoriete websites bij te houden en deze te delen met andere gebruikers.
Social bookmarking is niet een van de nieuwste onderdelen van social media, maar zeker wel een van de interessantste! Bij social bookmarking websites wordt namelijk door een grote groep gebruikers bepaalt welke artikelen als interessant beschouwd worden. Op deze social bookmarking websites wordt dus gauw duidelijk welke artikelen door veel gebruikers gelezen zijn en als goed beoordeeld werden.
Enkele zoekmachine optimalisatie experts zijn van mening dat websites als Del.icio.us als bron gebruikt worden door Google om te bepalen hoe belangrijk een bepaalde website of een bepaald is. Dit zou de notering van een website binnen Google dus mede bepalen. Er zijn echter ook minstens net zoveel experts die deze stelling tegenspreken.
De gebruikers die de lijsten samenstellen op sociaal bookmarking websites doen dit om zo een favorietenlijst te hebben van hun favoriete websites en/of artikelen. Ze bewaren dit in een website zodat ze onafhankelijk van hun fysieke locatie (en de specifieke computer), altijd de favorieten bij de hand hebben. Het is uiteraard mogelijk om favorieten te organiseren in een browser zoals Internet Explorer of Mozilla Firefox, maar deze zijn alleen aanwezig op een specifiek computer. Daarnaast is het in internetbrowsers niet mogelijk om favorieten te delen met andere gebruikers.
Voorbeelden social bookmarking
Nederlandse voorbeelden van sociale bookmarking zijn MSN Reporter, NuJij en GeenRedactie. Eind 2009 werd nog bekend dat bijvoorbeeld NuJij.nl groeit als kool. Op internationaal gebied zijn vooral Del.icio.us, Digg en Netscape erg bekend onder internetgebruikers. Deze websites worden met name gebruikt om zelf eigen favoriete lijstjes te maken en deze te delen met bekenden. Hoe meer personen een specifieke link opnemen in hun lijstje, hoe hoger deze link binnen de websites van bovenstaande naar boven komen. Deze type sites zorgen voor meer bezoekers voor websites. Wanneer men het heeft over Social Media Optimization (SMO), gaat het doorgaans onder andere over het plaatsen van de juiste links naar deze social bookmarks sites.
Social bookmarking & marketing
Ook als marketeer en marketingafdeling kunt u zeer slim gebruik maken van Social Bookmarking. Zo is het bijvoorbeeld een zeer goed kanaal op een interne kennisbank op aan te leggen. Als al uw medewerkers interessante artikelen en sites bookmarken en dus delen via dezelfde site/account, dan kunt u een kennisbank samenstellen waardoor iedereen op de hoogte blijft van nieuwtjes en interessante informatie.
Enkele zoekmachine optimalisatie experts zijn van mening dat websites als Del.icio.us als bron gebruikt worden door Google om te bepalen hoe belangrijk een bepaalde website is. Dit zou de notering van een website binnen Google dus medebepalen. Er zijn echter ook minstens net zoveel experts die deze stelling tegenspreken.
Daarnaast moet u gebruikers altijd de mogelijkheid bieden uw site en uw artikelen te laten bookmarken, zodat ook u vermeld gaat worden op diverse Social Bookmark sites. Heeft u bijvoorbeeld een corporate weblog, of themagericht weblog, dan dienen die artikelen door het publiek altijd gedeeld te kunnen worden via bijvoorbeeld NuJij.nl en Delicious. Op die wijze kan het verkeer op uw site en artikelen zeer snel toenemen.
Heeft u nog vragen of wil u meer informatie? Twijfel dan niet uw vraag te stellen en contact met ons op te nemen.