Microblogs
Wat zijn microblogs?
Microblogs zijn een van de laatste grote trends in het internetlandschap. Microblogs zijn websites die de gebruiker de mogelijkheid geven korte tekst of mediafragmenten te publiceren en zodoende te delen met hun omgeving. Het is dus zoals de naam al doet vermoeden een korte versie van bloggen.
Het plaatsen van een bericht binnen een microblog wordt ook wel vaak een statusupdate genoemd. U kunt daar dus laten zien waar u mee bezig bent, met wie u op dat moment in gesprek bent en op welke locatie u zich bevindt. Voor u of voor beroemde personen kan dit voor veel extra beleving zorgen binnen de doelgroep/het netwerk.
Dit alles maakt microblogs een zeer toegankelijk een eenvoudig bij te houden medium, waarmee u uw omgeving op de hoogte kunt brengen van ontwikkelingen en waarmee u tevens uw omgeving in de gaten kunt houden. Het grote succes van microblogging is ook te danken aan het feit dat het medium zeer geschikt is voor gebruik via de mobiele telefonie.
Voorbeelden van microblogs
Voor de meeste mensen is er maar 1 voorbeeld, en dat is natuurlijk Twitter. In maximaal 140 tekens kan daar een 'tweet' worden geplaatst. Men kan vervolgens 'follower' worden van u profiel als men de tweets interessant vindt. Twitter was in 2009 de absolute hype in het internetlandschap en groeide met ruim 1000%.
Toch zijn er meer voorbeelden te noemen. Jaiku was een van de eerste microblogs, zelfs eerder dan Twitter. Inmiddels is de populariteit echter afgenomen ten bate van Twitter. Ook steeds meer sociale netwerken beginnen microblog functionaliteiten in te bouwen, waaronder Hyves (wie wat waar), Facebook (status update) en Linkedin (updates).
Ook Nederland kent een soort van microblog. De website Mobypicture biedt ons de mogelijkheid foto's en videotjes met korte omschrijvingen en tags te delen.
Microblogs en marketing
Microblogs kunnen voor diverse marketing- en organisatiedoeleinden gebruikt worden. Hieronder even een kort lijstje:
- Netwerken: microblogs zijn zeer geschikt om uw persoonlijke netwerk en dat van uw bedrijf uit te breiden.
- Klantenservice: microblogs kunnen gebruikt worden om snel te reageren op klachten en/of opmerkingen met betrekking tot uw producten en/of diensten.
- Monitoring: via microblogs kunt u een goed beeld krijgen van het gedrag binnen de doelgroep en de manier waarop er over uw merk en/of aanbod wordt gepraat.
- Leadgeneratie: het vergroten van uw netwerk, het deelnemen aan interacties en het verspreiden van waardevolle content kunnen zorgen voor meer leads, aangezien u als een expert in uw vakgebied wordt gezien.
- Traffic: microblogs zijn ook zeer geschikt voor het delen van content, zoals bijvoorbeeld blogsposts. Deze kunnen vervolgens vanuit het microblog veel extra traffic krijgen.
- Op de hoogte blijven: door de juiste mensen binnen uw vakgebied te volgen blijft u op de hoogte van uw vakgebied en de laatste ontwikkelingen.
- Feedback vergaren: via microblogs kunt u in contact treden met de doelgroep voor het verkrijgen van feedback.
- Interne communicatie: microblogs zoals Yammer kunnen succesvol worden ingezet ten gunste van een betere interne communicatie.